uitstellen - afbeelding 2

Soggen

Soggen is de afkorting voor de vervelende gewoonte van studieontwijkend gedrag, een bekend begrip voor veel studenten. Je zult het vast wel herkennen, de dagen waarop je absoluut geen zin hebt in studeren en je constant op zoek bent naar afleiding. Toch is het beter om te stoppen met soggen, want het is niet goed voor je resultaten en niet voor je gezondheid.

 

Denk aan je gezondheid!

Het uitstellen van studeren is helemaal geen onschuldige gewoonte. Allereerst leidt uitstellen er natuurlijk toe dat je uiteindelijk minder tijd hebt te besteden aan het studeren, wat onvermijdelijk met zich meebrengt dat jouw resultaat eronder gaat lijden. Daarnaast zorgt uitstellen ervoor dat je stressmechanisme op volle toeren draait. Want ondanks het feit dat je met alles bezig bent behalve waarmee je bezig zou moeten zijn, ben je in je hoofd toch bij je verplichting tot studeren. Hierdoor ben je misschien niet actief met studeren bezig, maar je ontspant ook zeker niet. Je ervaart juist meer stress en misschien zelfs een schuldgevoel omdat je weet dat je niet aan het doen bent wat je zou moeten doen.

 

Waarom soggen we?

De belangrijkste oorzaak is te vinden in het feit dat het doel te ver weg is. Studenten zijn meer ingesteld op korte termijn doelen en enorm gevoelig voor prikkels. Daardoor worden lange termijn doelen zoals een goed cijfer halen voor een tentamen wat pas over 2 maanden plaatsvindt en waar je de effecten niet snel van merkt, vaak aan de kant geschoven. Als studenten zijn we dus ingesteld op beloningen op korte termijn. De eerste stap is het je ervan bewust zijn dat je een uitsteller bent en studeren vermijdt zodat je vervolgens hier wat aan kunt gaan doen!

 

Hoe stop je met soggen en uitstellen?

Richt je op het starten met een taak, in plaats van het afronden ervan. Het afronden van de taak is een goed maar hoog gegrepen doel, wat vaak tot frustratie en teleurstelling leidt wanneer het niet gehaald wordt. Door je te focussen op het starten van een taak doorbreek je al meteen je uitstelgedrag en krijg je waarschijnlijk snel genoeg een positieve boost!

Daarnaast is het heel belangrijk om je taak op te delen in deeltaken. Dit zorgt ervoor dat je niet steeds tegen die grote opdracht op zit, en geeft ruimte voor meer gevoel van succes. Doordat het kleinere taken zijn kun je ze sneller afvinken en mag je jezelf een schouderklopje geven dat je weer een stuk verder op weg bent. Begin hierbij met de makkelijkste taak, dan ben je in ieder geval gestart. Vaak lijkt het in je hoofd moeilijker dan dat het is.  En de sleutel tot succes is dus simpelweg het starten met je taak!

Verder is een haalbare planning een onmisbaar element voor het stoppen met uitstellen. Zoals eerdergenoemd is het opdelen van de taak in deeltaken hierbij van belang. Zorg dat je planning realistisch is. Hierdoor voorkom je dat je je planning niet afkrijgt. Dit kan snel opstapelen waardoor je deeltaken toch weer een te grote taak wordt die je uitstelgedrag wederom oprakelt en stimuleert.

 

Wees lief voor jezelf

Vervang je negatieve gedachten met positieve. Probeer niet te focussen op wat je nog had moeten doen en niet af krijgt maar op wat je wel hebt gedaan. Dan pak je het de volgende dag weer vol goede moed op. Wees ook niet te hard voor jezelf. Het is helemaal niet gek als je af en toe geen zin hebt of een minder productieve dag hebt. Zolang je dan maar je schuldgevoel loslaat en je het de volgende dag met frisse energie en een positieve blik weer oppakt!

 

Studiebegeleiding

 

 

Raquel - planning voor huiswerk

Raquel is blogschrijfster bij Scriptium. Ze heeft een haat-liefdeverhouding met haar workouts, maar compenseert dit met haar passie voor gezond eten. Ze wordt gelukkig van vrienden en familie en beleeft haar geluksmomentjes zowel in de kroeg als gezellig thuis.

Laat een reactie achter