uitstellen - afbeelding 2

Soggen

Soggen is de afkorting voor de vervelende gewoonte van studieontwijkend gedrag. Het is een bekend begrip voor veel studenten. Je zult het vast wel herkennen, de dagen waarop je absoluut geen zin hebt in studeren en dat je constant op zoek bent naar afleiding. Toch is het beter om te stoppen met soggen. Het is niet goed voor je resultaten, noch voor je gezondheid.

Denk aan je gezondheid

Het uitstellen van studeren is helemaal geen onschuldige gewoonte. Allereerst leidt uitstellen er natuurlijk toe dat je uiteindelijk minder tijd hebt om te studeren. Dat brengt onvermijdelijk met zich mee dat de resultaten eronder gaan lijden. Daarnaast zorgt uitstellen ervoor dat je stressmechanisme op volle toeren draait. Want ondanks het feit dat je met alles bezig bent, behalve waarmee je bezig zou moeten zijn, ben je in je hoofd toch bij de verplichting tot studeren. Hierdoor ben je misschien niet actief met studeren bezig, maar je ontspant ook zeker niet. Je ervaart juist meer stress en misschien zelfs een schuldgevoel, omdat je weet dat je niet doet wat je zou moeten doen.

Waarom soggen we?

De belangrijkste oorzaak is te vinden in het feit dat het doel te ver weg is. Studenten zijn meer ingesteld op kortetermijndoelen en enorm gevoelig voor prikkels. Daardoor worden langetermijndoelen vaak aan de kant geschoven. Denk aan een goed cijfer halen voor een tentamen dat pas over twee maanden plaatsvindt en waar je de effecten niet snel van merkt. Studenten zijn dus ingesteld op beloningen op korte termijn. De eerste stap is ervan bewust zijn dat je een uitsteller bent en studeren vermijdt, zodat je er vervolgens iets aan kunt doen en discipline aanleert.

Hieronder worden 7 andere redenen gegeven voor studieontwijkend gedrag, en wat je eraan kunt doen.

  • Faalangst: faalangst weerhoudt je ervan om te beginnen aan een taak. Je kunt niet falen als je er ook niet aan begint. Toch, uiteindelijk komt die belangrijke toets eraan, en dus zul je een start moeten maken.

  • Overwerkt: het kan zijn dat je te veel hooi op je vork hebt genomen. Neem dan een moment van rust of voldoende pauzes tussen het leren door. Maak een realistische planning van de taken die je moet uitvoeren, en houd je eraan.

  • Uitstellen: de neiging om taken steeds uit te stellen is mens eigen. Maar de stof is toch echt verplicht, dus zul je er voor moeten leren en misschien zelfs bijles moeten nemen.

  • Te veel afleiding: jongeren kijken gemiddeld 150 keer per dag op hun telefoonscherm. Social media maken de verleiding om te gaan soggen groter. Leg daarom je mobiel opzij, zoek stille ruimtes op om te leren, en sla het programma dat je graag op tv wilt zien een keer over.

  • Te weinig focus: niet alleen door je omgeving kun je afgeleid raken. Ook in je hoofd kan er van alles plaatsvinden, waardoor je de focus verliest. Probeer daarom onderscheid te maken in problemen en geef prioriteit aan de taken die je moet volbrengen. Uiteindelijk zul je je tentamen moeten maken of je diploma moeten halen.

  • Taak te complex: soms lijkt een taak of opdracht overweldigend. Er moeten dan nog zoveel dingen gedaan worden dat je nauwelijks overzicht kunt houden. In dat geval kun je een taak in kleinere deeltaken verdelen. Zo kom je stap voor stap tot het eindresultaat. Daarnaast is het goed om je eerst in te lezen, kennis op te doen of te oefenen voordat je aan een opdracht begint. Zo zul je de taken die eerst moeilijk leken, beter beheersen.

  • Negatieve emoties: er zijn veel meer zaken die ervoor kunnen zorgen dat je de studie wilt uitstellen. Misschien zit je niet lekker in je vel, of moet je samenwerken met iemand waar je niet mee overweg kunt. Het enige dat hierbij helpt is beseffen dat het werk toch af moet en dat het vervelende gevoel daarna weer voorbij is.

Hoe stop je met soggen en uitstellen?

Richt je op het starten met een taak, in plaats van het afronden ervan. Het afronden van de taak is een goed maar hoog gegrepen doel. Het leidt vaak tot frustratie en teleurstelling wanneer het niet gehaald wordt. Door je te focussen op het starten van een taak doorbreek je meteen je uitstelgedrag en krijg je waarschijnlijk snel genoeg een positieve boost.

Daarnaast is het erg belangrijk om je taak op te delen in deeltaken. Dit zorgt ervoor dat je niet steeds tegen die grote opdracht op zit. Het geeft ook ruimte voor meer gevoel van succes. Doordat het kleinere taken zijn, kun je ze sneller afvinken en mag je jezelf een schouderklopje geven dat je weer een stuk verder op weg bent. Begin hierbij met de makkelijkste taak. Dan ben je in ieder geval gestart. Vaak lijkt het in je hoofd moeilijker dan dat het is. De sleutel tot succes is dus simpelweg starten met de taak.

Verder is een haalbare planning een onmisbaar element om uitstellen te stoppen. Zoals eerder genoemd is het opdelen van de taak in deeltaken hierbij van belang. Zorg dat de planning realistisch is. Hierdoor voorkom je dat je de planning niet afkrijgt. Dit kan zich snel opstapelen, waardoor de deeltaken toch weer een te grote taak worden die uitstelgedrag in de hand werken.

Wees mild voor jezelf

Vervang je negatieve gedachten door positieve. Probeer niet te focussen op wat je nog had moeten doen en niet af krijgt, maar op wat je wel hebt gedaan. Dan pak je het de volgende dag weer vol goede moed op. Wees ook niet te hard voor jezelf. Het is helemaal niet gek als je af en toe geen zin hebt, of een minder productieve dag hebt. Laat het schuldgevoel los. De volgende dag pak je alles met frisse energie en een positieve blik weer op!

Studiehulp van Scriptium

Heb je moeite met leren en studeren? Ben je op zoek naar studiebegeleiding, scriptiebegeleiding of bijles voor bepaalde vakken? Bij Scriptium bieden we professionele studiehulp aan. Of je nu geholpen wilt worden met je scriptie, worstelt met wiskunde, of hulp bij statistiek nodig hebt, we staan 7 dagen per week voor je klaar. Neem contact met ons op, en we komen snel bij je terug!

Laat een reactie achter