tentamenstress - afbeelding 1-min

Tentamenstress

 

Tentamenperiode

De bibliotheken zijn weer afgeladen met studenten – waarvan de helft in zijn of haar pyjama is komen opdagen – de koppen koffie zijn niet aan te slepen en het is tijdens het uitgaan en op de verenigingen juist een stuk minder druk. Het is weer zover, de tentamenperiode. Een periode vol tentamenstress die vaak veel zwaarder wordt getild dan zou moeten. Natuurlijk is het even aanpoten en een tandje bijzetten in de tentamenweek maar de negatieve lading stress die erbij komt kijken is zonde van de energie, die je juist vaak in tentamenweken heel goed anders zou kunnen inzetten. Maar hoe doe je dat en hoe ga je met tentamenstress om?

 

Blijf tijd maken voor leuke dingen

Geen student kan de hele tentamenweek van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat in de bieb of thuis zitten te studeren en nog steeds productief en efficiënt werken. Toch is dit de aanpak van veel studenten, maar die is bevorderlijk voor jouw gevoel van tentamenstress. Je voelt je dan schuldig als je even tijd pakt om een serie te kijken of wat anders voor jezelf te doen. Echter kan het juist heel nuttig zijn om even een moment op de dag te pakken om wat leuks te doen. Dan ben je weer helemaal opgeladen en kun je er beter tegenaan.

 

Slaap voldoende

Een goede nachtrust wordt vaak onderschat. Als student haal je vaak liever nachten door, want waarom zou je ‘s nachts slapen als je die 8 uur ook hebt om te leren? Helaas moeten ook je hersenen op een moment even bijkomen en die rust krijgen ze tijdens het slapen. Door niet te slapen gun je je hersenen geen rust en zal je tentamenstress alleen maar erger worden. Ga dus met name de nacht voor je tentamen niet een nacht doorhalen. Stop de avond ervoor op tijd, ga iets leuks en ontspannends doen zoals iets lekkers koken, een bad nemen of een leuke serie kijken. Dan ben je helemaal uitgerust voor je tentamen en kun je gaan knallen!

 

Ga even wandelen of sporten

Sporten verbetert je bloedsomloop en zorgt dat je spanningen loslaat. Trek dus je sportkleding aan en beweeg door bijvoorbeeld een rondje hard te lopen. Dan kun je als je terugkomt je ook weer beter concentreren! Daarnaast is ook wandelen van gunstige invloed op je welzijn. Ga je tentamenstress tegen door tijdens een korte pauze een rondje te wandelen. Dit zorgt weer voor productiviteit.

 

Klassieke muziek

Het geeft niet als je het normaal niet zelf aan zou zetten, maar in je tentamenweek kan klassieke muziek een extra stimulans bieden. Klassieke muziek geeft je hersenen kracht, verbeterd je concentratievermogen en het is rustgevend, worth a try!

 

Tijdens het tentamen

Ook tijdens het tentamen is het fijn om zo min mogelijk tentamenstress te ervaren. Dit kan je bewerkstelligen door bijvoorbeeld je tafel zo rustig mogelijk in te delen en voor het tentamen een paar keer goed adem te halen. Geef negatieve gedachtes niet de ruimte en stimuleer juist positieve gedachtes.

 

Eet chocola!

Last but not least: de lekkerste tip tegen tentamenstress. Chocolade bestrijdt je stresshormoon met 70%, waardoor je door het eten van chocolade een ontspannen gevoel creëert. Een beter excuus voor een stukje chocolade is er niet toch?

 

Tentamentraining

 

 

Raquel - tentamenstress

Raquel is blogschrijfster bij Scriptium. Ze heeft een haat-liefdeverhouding met haar workouts, maar compenseert dit met haar passie voor gezond eten. Ze wordt gelukkig van vrienden en familie en beleeft haar geluksmomentjes zowel in de kroeg als gezellig thuis.