pomodoro techniek - afbeeelding 1

Deadlines & planning

Verslagen die je nog moet afmaken, een projectplan waar je nog aan moet beginnen: allemaal deadlines die op je staan te wachten. In plaats van beginnen aan al je taken, kies je er maar voor om het uit te stellen, omdat je het tijdmanagement en concentratievermogen hebt van een goudvis. Dit allemaal vanwege perfectionisme. Herkenbaar? Dan is er goed nieuws! De pomodoro techniek zal jou gegarandeerd helpen.

 

Wat is het en waar helpt het mee?

De pomodoro techniek is een techniek die ooit werd bedacht door een Italiaanse man (Francesco Cirillo) die ook vaak erg afgeleid was. Vooral wanneer iedereen aan zijn hoofd bleef zeuren. Tot hij op een gegeven moment een timer uit de keuken had gepakt (die er toevallig uit zag als een tomaat, oftewel: pomodoro). Deze stelde hij in op ruim 25 minuten, wat precies genoeg was om zijn taak uit te voeren en nam daarna een korte pauze. Dit scheen erg goed te werken. Daarnaast wist iedereen dat ze hem met rust moesten laten wanneer hij de timer had ingesteld. Zo kon hij makkelijker doorwerken zonder zijn concentratie te verliezen en/of afgeleid te raken. Ook kreeg hij hierdoor zijn taken op tijd af, omdat hij zijn tijdmanagement beter kon organiseren.

 

In stapjes de techniek uitvoeren

Niet alleen voor Francesco, maar ook voor anderen bleek dit een perfecte oplossing te zijn. De mensen die dit uitprobeerden, kregen een beter concentratievermogen en tijdmanagement. Dat is wederom perfect voor perfectionisme.

De pomodoro techniek volg je in 5 stapjes:

  1. Schrijf alle taken op die nog gedaan moeten worden. Zorg ervoor dat alle activiteiten die rondzweven in je hoofd op een papiertje staan. Zo houd je overzicht en hoef je het niet te bewaren of op te slaan in je hoofd.
  2. Vervolgens maak je dezelfde lijst, maar dan georganiseerder. Je rangschikt de activiteiten op prioriteit en zorgt ervoor dat geen enkele taak langer of korter duurt dan 25 minuten. Dit betekent dus dat als een taak korter duurt dan 25 minuten, je deze kunt combineren met een andere taak dat niet veel tijd in beslag zal nemen. Duurt een taak juist langer dan 25 minuten, zal je het onder moeten verdelen in kleinere taken.
  3. Dan komt het echte werk. Je zet de timer (of het nou een tomatentimer is of een timer op je telefoon) op 25 minuten en gaat aan de slag. Probeer gedurende tijd je concentratie erbij te houden.
  4. Het moment van de waarheid. Het moment waar je voor hebt gestreden. Nu kun je starten met het afvinken van de taken op je takenlijst. Daarna kun je een pauze nemen van 3 tot 5 minuten. Gun je brein wat rust om daarna weer verder te werken. Deze stappen herhaal je 4 keer, oftewel: 2 volle uren.
  5. Nu je 2 uur achter de rug hebt, verdien je een iets langere pauze van 10 tot 15 minuten. Genoeg tijd om even lekker te relaxen. Gebruik deze tijd en herhaal daarna weer de stapjes van 1 tot 5.

Dus nog even in het kort: als eerst ga je aan de slag met het opschrijven van de taken. Vervolgens ga je het organiseren. Dan stel je de timer in en ga je aan de slag en neem je na 25 minuten een korte pauze van maximaal 5 minuten. Daarna kun je lekker gaan afvinken en tot slot herhaal je dit 4 keer tot je 2 volle uren hebt gehad en een pauze kunt nemen van 10 tot 15 minuten.

 

Studiebegeleiding

 

 

elisa

Elisa is blogschrijfster bij Scriptium.

Laat een reactie achter