- Scriptium
- Posted on
- Geen reacties
Ouderavond
Meerdere keren op een schooljaar nodigt een school de ouders uit voor een gesprek op een ouderavond. Ouders vinden dat soms lastig, omdat ze weinig ervaring hebben met zulke gesprekken. Juist omdat ze zo weinig plaatsvinden, is het ook niet mogelijk om er echt béter in te worden. Gebrek aan oefening, zeg maar.
Het draait niet zozeer om de vraag “Hoe overleef ik een ouderavond?”, maar wel om “Hoe zorg ik er als ouder voor dat een gesprek met de docent optimaal verloopt?”
In grote lijnen worden deze gesprekken gekleurd vanuit je eigen ervaringen als ouder, de verhalen die je kinderen vertellen en de officiële communicatie vanuit de school (via agenda, rapport, infoavond). Afhankelijk van die ervaringen, kan de indruk ontstaan dat er maar één type gesprek bestaat.
Als je kind steeds weer in de problemen komt, krijg je als ouder de indruk dat zulke gesprekken alleen maar over problemen zullen gaan. Als bovendien alle andere communicatie diezelfde boodschap brengt, versterkt dat nogmaals dat gevoel. Denk bijvoorbeeld aan rapportcommentaren. Je zou bij negatieve boodschappen bijna denken dat je kind zelf een probleem is. Terwijl dat nooit zo zou mogen zijn.
Wat ouders soms niet weten, is dat zo’n gesprek van 10 minuten op een ouderavond over allerlei verschillende onderwerpen kan gaan. De reden van het gesprek bepaalt waarover het zal gaan en ook hoe het zal verlopen.
Is er toch sprake van een probleem? (Het vaakst voorkomend zijn helaas de gesprekken over één of ander probleem.) Zo ja, waarover gaat dat probleem: het vak, de leraar, de studiemethode, de planning van het huiswerk over de week, de klasgenoten, de gezondheid van de jongere, een probleem in het gezin, etc. Er zijn honderden mogelijke gespreksonderwerpen, maar het best is om vooraf even na te gaan wat de focus is.
Een gesprek over een vak
Een probleem met een vak kan ontstaan om uiteenlopende redenen. Elke jongere heeft zo zijn talenten, maar niet voor álles en niet voor élk vak. Soms ligt een vak dus moeilijk en kan de jongere best wel wat leertips gebruiken. Dat is een uitstekende reden voor een gesprek met een vakdocent. Die voelt zich gevleid als hij over zijn of haar vak kan spreken. Vraag dus vooral door en laat de docent de antwoorden formuleren. Of vertel over de leermethode van je zoon of dochter en laat de docent bijsturen.
Misverstand met de vakdocent
Het gebeurt weleens dat een vakdocent een uitspraak doet in de klas waarmee hij op de lange tenen van een leerling trapt. Vaak zelfs zonder dat hij dat zelf goed in de gaten heeft. De leerling neemt die gebeurtenis mee naar huis en vertelt zijn of haar eigen versie aan de ouders. Ouders bouwen dan voort op die versie en vragen zich af of het zo verlopen is. Of ze geloven de versie van hun kind en willen die toetsen aan die van de leraar. Opnieuw een uitstekende reden voor een gesprek op school. Mijn zoon/dochter vertelde … Is dat inderdaad hoe het gegaan is?
Samenleven op school
Waar jongeren samenkomen in een klas, ontstaan allerlei wrijvingen. Zeker bij het vormen van een nieuwe groep kan het wel eens zijn dat er conflicten optreden. Dat is volkomen normaal, maar soms kan het er voor zorgen dat leerlingen zich niet goed meer voelen op school. Of er ontstaat pestgedrag. Dan is een gesprek met de docent een prima idee.
Moeilijkheden thuis
Ouders die gaan scheiden, een familielid dat ernstig ziek is, een huisdier dat overlijdt, het zijn voor jongeren grote, ingrijpende gebeurtenissen. Hierdoor kunnen ze zich soms niet meer goed concentreren op hun eigen schoolwerk. Als dat gebeurt, is het goed om hierover in gesprek te gaan. Als de docent weet dat dit bij uw zoon of dochter speelt, kan hij of zij er rekening mee houden. Zo krijgt het individu een gezicht in de groep aan wie de docent lesgeeft. En de docent kan uw zoon of dochter een tijd wat nauwlettender opvolgen.
Het loopt prima!
Sommige oudergesprekken gaan gewoon niet over problemen. Met heel wat jongeren loopt het prima op school. Ze zitten in een fijne klas, behalen mooie cijfers, maken vlot nieuwe vrienden en ze zijn gelukkig op school én thuis. Ook als uw zoon of dochter in die situatie zit, is een gesprek nuttig. Het is voor een docent goed om te weten dat het goed gaat met je kind en dat hij of zij zich geen zorgen hoeft te maken.
Eerst kennismaken
Een kennismaking met de docent aan het begin van het schooljaar is bijzonder nuttig. Dat kan op een ouderavond, maar ook op een aparte afspraak. Het gaat dan bijna zo goed als zeker niet over rapportcijfers en waarschijnlijk ook niet over problemen op school. Verloopt zo’n kennismakingsgesprek goed, dan kun je daar als ouders naar teruggrijpen als er toch problemen ontstaan. Ook voor de docent zijn zulke gesprekken goed: hij of zij leert ouders kennen vóórdat er problemen opduiken, en bouwt al een zekere band op.
Ouders en docent op één lijn
Tieners zijn tieners. Zij vertellen hun verhalen van op school vaak helemaal niet. Als ze het toch doen, dan is dat vaak vanuit een ervaring van onrecht of omdat de docent hen onheus behandelde. Een goede band met de docent maakt dat ook over die ervaringen een goed gesprek mogelijk is. Zo staan ouders en school aan dezelfde kant, om de jongere optimaal te kunnen helpen. Win-win.
Je ziet het. Een gesprek met een docent kan vele vormen aannemen en vele onderwerpen behelzen. Houd er als ouder rekening mee dat het ook gewoon kan gaan over wat goed loopt op school. Door op die manier het gesprek aan te gaan, schakel je onbewust al uit dat het ‘weer’ over een probleem zal gaan. Dan kleur je zelf het gesprek al wat positiever in en zal de docent waarschijnlijk meesurfen op die sfeer.
7 tips voor ouders
Als eenmaal duidelijk is waarover het gesprek op de ouderavond zal gaan, dan zijn er ook tips die je als ouder kunnen helpen.
-
Spreek vooraf vaak met je kind: wat moet ik zeker weten? Zijn er zaken die de docent me gaat vertellen, die jij me niet hebt verteld?
-
Doe research: in welke klas zit mijn kind? In welke studierichting? In welk gebouw word ik verwacht? Hoe heet de docent? Vaak weten ouders niet bij wie ze moeten zijn, of zelfs niet in welke klas hun zoon/dochter zit. Dat is vervelend als ouder.
-
Maak een lijstje van de vragen die je zeker beantwoord wilt zien. Neem dat lijstje mee naar het gesprek. Zo voorkom dat je weer vertrekt met het gevoel: “Verdorie, dat had ik nog moeten vragen!”
-
Begin het gesprek met aangename dingen zoals een begroeting, een handdruk of zelfs het noemen van de naam van de docent. Zo toon je interesse en ook dat je voorbereid bent.
-
Voer het gesprek zo positief mogelijk. Beheers je emotie, ook als je geconfronteerd wordt met een probleem of een onrecht.
-
Houd de focus op een oplossing of een verbetering van de situatie. Zo krijg je advies en verlies je je als ouder niet in een welles-nietesspelletje. Je voorkomt dat jullie met een onuitgesproken conflict uit elkaar gaan. De volgende keer dat jullie elkaar ontmoeten, is er geen vervelend sfeertje.
-
Rond het gesprek af met opnieuw een begroeting en een bedanking. Zo is de cirkel mooi rond.
De docent als spiegel
Tot slot nog dit. Docenten zijn vaak als spiegels. Ze spiegelen het gedrag van jongeren tegenover die jongeren in de klas, maar ze doen dat vaak ook op een ouderavond. Het gedrag van de docent geeft je in zulke gevallen aanwijzingen over hoe je als ouder overkomt. Dat inzicht kan nuttig zijn in het bijsturen van het gesprek met de docent, maar ook om te oordelen over het gedrag van je kind in de klas. Die ‘boze’ docent had wellicht een reden om boos te zijn: welke? Door op die manier het gesprek te observeren, kan je soms bijsturen voordat het escaleert.
Met deze tips ga je volgende keer goed voorbereid het gesprek aan. Veel succes!
Je kind helpen met huiswerk? Lees onze tips.
Studiehulp van Scriptium
Ben jij scholier en heb je moeite met leren? Ben je op zoek naar bijles voor bepaalde vakken? Bij Scriptium bieden we professionele studiehulp aan. Of je nu geholpen wilt worden met economie, worstelt met biologie of hulp bij natuurkunde nodig hebt, we staan 7 dagen per week voor je klaar. Neem contact met ons op, en we komen snel bij je terug!