goede voornemens voor 2021 - afbeelding 1

2021

Het studiejaar is inmiddels alweer een tijdje op gang, maar met de jaarwisseling net achter de rug is het wellicht alsnog tijd voor een aantal goede voornemens waardoor jij in 2021 de rest van het collegejaar gaat rocken!

 

Stoppen met uitstellen van studeren

Veel studenten zullen het herkennen, en het is er waarschijnlijk vanaf de middelbare school ingeslopen: uitstellen. Zo is een geliefde maar ineffectieve aanpak die waarbij je jezelf de eerste paar weken van het nieuwe vak ‘vakantie’ geeft, om vervolgens in de laatste week voor je tentamen alles in een razend tempo in te moeten halen.

Neem als goed voornemen in dit geval om eerder te beginnen met studeren. Besteed een paar uurtjes per dag aan studie. Hierdoor behoud je het overzicht en blijf je bij met de stof. Tegen de tijd dat de tentamens dichterbij komen heb jij dan een groot van de stof al een voorbij zien komen. Dit scheelt de week voor je tentamen een hele hoop stress en dan kun je pas echt lekker gaan knallen!

 

Productiever studeren

Eerder beginnen met studeren is een goed voornemen, maar dan moet je wel voorkomen dat je iedere dag maar achter je bureau gaat zitten om vervolgens uren te besteden aan naar de muur staren en bezig zijn met je telefoon. Let erop dat je wel efficiënt blijft studeren. Neem dus een pauze wanneer dat nodig is, maar maak die niet langer dan noodzakelijk. Zorg dat je afmaakt wat er voor die dag op je to-dolijst staat en als je dit zonder eindeloze pauzes en afleiding van je telefoon doet heb je erna een voldaan gevoel en de rest van de dag of avond vrij!

 

Gezondheid

De gezondheid kan goed komen te lijden onder het studentenleven. Zo leef je door jouw studentenbudget en brakke dagen misschien grotendeels op maaltijden als pasta en pizza, terwijl je lichaam toch ook andere voedingsstoffen en een gevarieerder dieet prettig zal vinden. Daarnaast zal je hier en daar wel wat borrels en feestjes bijwonen waar de drank rijkelijk vloeit en voor je het weet heb je weer voor de derde keer in de week te diep in het glaasje gekeken. Ongezond eten en (veel) alcohol vergt behoorlijk wat van je gezondheid. Neem als goed voornemen om wat vaker bij je gezondheid stil te staan en daar actiever mee aan de slag te gaan. Hoe gezonder je bent, hoe meer je dat zult merken in een stijgende lijn in je energie en concentratie. Hierdoor zit je lekkerder in je vel, en dit zal ook van gunstige invloed zijn op je studie.

 

Meer sporten

Als je dan wat actiever aan de slag gaat met je gezondheid, is het ook goed om sport weer regelmatig in je ritme te krijgen. Op momenten dat je het druk hebt met studie heb je vaak het idee dat je niet meer aan sporten toe komt. Toch is het goed om als goede voornemen te nemen om meer te sporten. Kijk voor jezelf of het echt niet kan omdat je zo druk bent met studie of dat je stiekem ook geen zin hebt. Daarnaast is bewezen dat sporten ook in tentamenweken en andere drukke periodes juist een positieve werking heeft op je gemoedstoestand en concentratie. Door regelmatiger te sporten voel je je fitter en dat zorgt voor het gevoel dat je de hele wereld aan kunt!

 

Studiebegeleiding

 

 

Raquel - planning voor huiswerk

Raquel is blogschrijfster bij Scriptium. Ze heeft een haat-liefdeverhouding met haar workouts, maar compenseert dit met haar passie voor gezond eten. Ze wordt gelukkig van vrienden en familie en beleeft haar geluksmomentjes zowel in de kroeg als gezellig thuis.

Laat een reactie achter