geschiedenis leren - afbeelding 1

Leren voor geschiedenis

Zie jij er ook zo tegenop om dat dikke geschiedenisboek open te slaan? Je bent niet de enige. Geschiedenis leren wordt vaak beschreven als ‘veel’ en ‘moeilijk.’ Sommige leerlingen vinden de spannende verhalen in de les interessant. Anderen dwalen al weg als de docent begint te praten. Tja… de proefwerkweek komt steeds dichterbij en je moet nog beginnen met geschiedenis leren. Je ziet die berg steeds hoger worden. Hoe ga je dit in nu aanpakken? Geen zorgen, wij hebben 10 tips om het geschiedenis leren makkelijker én leuker te maken.

Maak een tijdlijn van de geschiedenis

Om overzicht over de hoeveelheid stof te houden, kun je het beste een tijdlijn maken. De belangrijkste jaartallen staan in het geschiedenisboek aangegeven en deze kun je aanhouden. Kijk direct welke begrippen belangrijk zijn en koppel deze aan bepaalde periodes. Ze staan vaak dik- of schuingedrukt in je boek. Je kunt de begrippen ook op kaartjes schrijven. Schrijf dan op de voorkant het begrip en op de achterkant de definitie ervan. Deze plak je op de tijdlijn, zodat je de begrippen in context kunt zien.

Bedenk waarom gebeurtenissen plaatsvonden

Neem de stof niet klakkeloos uit je geschiedenisboek over. Probeer terwijl je de tijdlijn maakt te bedenken waarom bepaalde gebeurtenissen op dat moment plaatsvonden. Kwamen ze voort uit andere gebeurtenissen? Als voorbeeld nemen we De Tweede Wereldoorlog. Deze begon in 1940, maar er was ook zeker een aanloop naartoe. Welke ontwikkelingen zorgden ervoor dat het op dat moment losbarstte? Hoe stond Nederland er toen voor? Door gebeurtenissen te snappen, onthoud je ze straks op de toets beter.

Ken de grote thema's

Het is handig om de grotere thema’s van een tijdperk te kennen. Deze kun je als overkoepeling voor je tijdlijn gebruiken. De kleinere gebeurtenissen kun je dan daarin plaatsen. Schrijf op hoe Nederland er in een bepaald tijdperk bijvoorbeeld economisch en politiek voor stond. Vervolgens bedenk je welke grote gebeurtenissen hierbij horen. Deze gebeurtenissen kun je direct koppelen aan het grotere plaatje.

Probeer verbanden te leggen

Verbanden leggen tussen gebeurtenissen, landen en personages is vaak een belangrijk onderdeel van het vak geschiedenis. De vragen die je straks op een proefwerk of examen zult krijgen, toetsen namelijk niet alleen of je de geschiedenis kent, maar ook of je het vak begrijpt. Het kan dus helpen om tijdens het leren al verbanden te leggen. Dan kom je straks op de toets niet voor verassingen te staan.

Begrijp wat er staat

Tijdens het lezen van het geschiedenisboek kan het je helpen om na elke alinea even na te gaan waar het nu over ging. Begrijp je echt wat er staat? Kun je dit koppelen aan andere gebeurtenissen? Of aan een groter wereldbeeld?

Kijk breder

Vaak ligt er in je geschiedenisboek een focus op bepaalde landen. Toch is het handig om je te bedenken hoe de rest van Europa of de wereld ervoor stond. Zo krijg je een beter beeld van hoe landen van elkaar verschilden en hoe ze elkaar beïnvloedden.

Vergelijk perioden

In de geschiedenis is alles met elkaar verbonden. Zie elk hoofdstuk of paragraaf dus niet als een apart thema. Pak je tijdlijn erbij en ga na of je de grote gebeurtenissen kunt verklaren aan de hand van eerdere en latere periodes. Kun je bepaalde thema’s ontdekken die vaker terugkomen? Schrijf deze erbij.

Zie de geschiedenis als een verhaal

Probeer het leren leuk te maken voor jezelf. Het lijkt misschien veel, maar je kunt het ook zien als een groot verhaal waarin gebeurtenissen elkaar chronologisch opvolgen. Elk verhaal heeft personages, zo ook de geschiedenis. Welke personages zijn belangrijk om te onthouden? Wat voor invloed hebben zij gehad op Nederland, Europa en de wereld? Bedenk wat hun motieven waren. Waarom hebben zij op een bepaalde manier gehandeld? Dit kunnen bijvoorbeeld redenen op politiek, economisch of religieus gebied zijn.

Zoek het conflict

Net als in een boek of een film is er in de geschiedenis vaak een conflict aanwezig tussen personages of bevolkingsgroepen. Wat is het conflict? Aan welke kant staat een personage? En wie staat er aan de andere kant?

Maak er een spel van

Als je graag creatief bezig bent, kun je ook een wereldkaart tekenen en daar personages en gebeurtenissen op plakken. Maak hier een spel van en speel dit met je klasgenoten. Zo krijg je op een leuke manier de stof onder de knie. Wie zet de meeste begrippen op de juiste plek in de tijdlijn? Welke speler zet de juiste personages bij het communisme? Wie beantwoordt de meeste vragen goed in ‘De Grote Jagers en Verzamelaars Quiz’?

Op internet kun je ook verschillende apps vinden waarbij je spelenderwijs over de geschiedenis kunt leren. Enkele voorbeelden zijn: 

  • Unlock history: deze app staat boordevol informatie over de Gouden eeuw

  • Code-R: dit is een app van de Anne Frank Stichting die jongeren bewust wil maken van de Tweede Wereldoorlog

  • Beeldkraken: deze app heeft als doel heeft om jongeren kritisch te leren kijken naar geschiedenis en beeldcultuur

Hopelijk heb je wat aan deze tips en kun je vol vertrouwen beginnen met geschiedenis leren. Vergeet niet om op tijd te beginnen. Zo kun je de stof in stukjes hakken en heb je de volle concentratie voor elk onderdeel. De enorme berg die het nu lijkt, zal dan langzaam afvlakken. Dan wordt het ook nog leuk!

Studiehulp van Scriptium

Heb je moeite met leren? Ben je op zoek naar bijles voor bepaalde vakken? Bij Scriptium bieden we professionele studiehulp aan. Of je nu geholpen wilt worden met geschiedenis, worstelt met natuurkunde, of hulp bij Engels nodig hebt, we staan 7 dagen per week voor je klaar. Neem contact met ons op, en we komen snel bij je terug!

Mijke - contentschrijver

Mijke is blogschrijfster bij Scriptium. Ze studeerde Interieurarchitectuur aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en studeert nu Design Cultures aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Naast haar passie voor schrijven houdt ze van lezen en toneelspelen. In haar vrije tijd wandelt ze graag door het mooie Amsterdam.

Mijke - contentschrijver

Mijke is blogschrijfster bij Scriptium. Ze studeerde Interieurarchitectuur aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en studeert nu Design Cultures aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Naast haar passie voor schrijven houdt ze van lezen en toneelspelen. In haar vrije tijd wandelt ze graag door het mooie Amsterdam.

Laat een reactie achter