- Scriptium
- Posted on
- 2 Comments
Kwaliteitsmanagement
Validiteit, betrouwbaarheid, representativiteit en generaliseerbaarheid. Het zijn een aantal termen die veel voorkomen bij het doen van onderzoek. Deze begrippen zijn nauw met elkaar verbonden en geven aan of een onderzoek goed is uitgevoerd. In een eerdere blog spraken we al over representativiteit en wat dat precies inhoudt. In deze blog gaan we verder in op de term generaliseerbaarheid. Wat is het en hoe zorg je ervoor dat de resultaten van je scriptieonderzoek generaliseerbaar zijn?
Wat betekent 'generaliseerbaar'?
Kort gezegd betekent generaliseerbaarheid of generaliseren dat iets van toepassing is voor meerdere situaties, personen of groepen. Om het toe te spitsen op onderzoek voor je scriptie: de resultaten en conclusies van je scriptie gelden ook voor andere situaties of personen, naast degenen die je hebt betrokken in het onderzoek.
Generaliseerbaarheid en je steekproef
Tijdens je onderzoek heb je gebruik gemaakt van een steekproef. Deze steekproef dient een goede weergave te zijn van de te onderzoeken populatie. Stel, je populatie bestaat uit 2000 personen. Dan is het vrijwel onmogelijk om deze allemaal te onderzoeken. Om het onderzoek behapbaar te maken, maak je gebruik van een steekproef.
Je steekproef kan bijvoorbeeld bestaan uit 200 personen die je hebt geselecteerd uit de populatie. Vaak wordt gebruik gemaakt van een aselecte steekproef. Hierbij zijn de respondenten willekeurig gekozen. Iedereen uit de 2000 personen heeft dan evenveel kans om mee te doen aan het onderzoek. Een aselecte steekproef biedt de grootste kans om representatief te zijn, waardoor de resultaten ook direct generaliseerbaar zijn.
Na het voltooien van je onderzoek door middel van enquêtes, interviews, focusgroepen of observaties, en het afronden van de data-analyse, heb je een aantal resultaten. Deze resultaten verwerk je vervolgens tot een conclusie.
We pakken nog even het voorbeeld erbij. Je hebt 200 personen onderzocht en de resultaten uit je onderzoek zijn dus gebaseerd op deze personen. Je populatie bestaat echter uit 2000 personen, dus 1800 personen hebben niet deelgenomen aan je onderzoek. Toch wil je de resultaten kunnen baseren op de hele populatie. Wanneer je de steekproef en het onderzoek goed hebt uitgevoerd, mag je de resultaten en conclusies betrekken op de gehele populatie. De resultaten en conclusies zijn dus generaliseerbaar voor de hele populatie.
Hoe groot de steekproef dient te zijn, is afhankelijk van de gekozen foutmarge (doorgaans 5%), het betrouwbaarheidsniveau (doorgaans 95%), de onderzoekspopulatie en de mate van spreiding (doorgaans 50%).
Mag ik mijn conclusie generaliseren?
Of je de conclusie uit je scriptie mag generaliseren, is afhankelijk van een aantal factoren. Wanneer je kwantitatief onderzoek verricht, is het van belang dat je voldoende personen onderzoekt. Je steekproef dient dus groot genoeg te zijn.
Om erachter te komen hoe groot de steekproef dient te zijn, kun je gebruik maken van een steekproefcalculator. Op het internet zijn verschillende van deze rekenmethodes en modules te vinden. Stel, je populatie bestaat uit 2000 personen. Dan dient je steekproef uit 323 personen te bestaan om de conclusies te mogen generaliseren over de populatie van 2000 personen. Dit is bij een foutmarge van 5%, een betrouwbaarheidsniveau van 95% en een spreiding van 50%.
Of de resultaten van een kwalitatief onderzoek generaliseerbaar zijn, is voer voor discussie. Bij kwalitatief onderzoek wordt doorgaans een verschijnsel in een specifieke context onderzocht. Het is ook gericht op het begrijpen van, en betekenis geven aan individueel/specifiek gedrag en fenomenen. De vraag is dan of resultaten die op een specifieke context betrekking hebben, zomaar op een andere context van toepassing zijn.
Men spreekt daarom soms eerder van ‘overdraagbaarheid’ bij kwalitatief onderzoek in plaats van generaliseerbaarheid. Dit wil zeggen dat uiteindelijk de lezer zelf, op basis van zijn intuïtie en de gedetailleerde beschrijving van de context in het onderzoek, bepaalt of de resultaten van een kwalitatief onderzoek op een andere context van toepassing zijn.
Er kan ook op een andere manier naar gekeken worden. Stel je hebt inmiddels 8 interviews afgenomen, en de antwoorden zijn na deze interviews elke keer hetzelfde. Dan kun je met enige voorzichtigheid stellen dat de antwoorden van nog eens 10 andere personen ook hetzelfde zullen zijn. Wanneer dit het geval is, mag je de bevindingen over de vastgestelde populatie generaliseren.
De vraag is uiteindelijk of de resultaten van een kwalitatief onderzoek gegeneraliseerd zouden moeten kunnen worden naar de populatie. Wanneer je bijvoorbeeld middels een kwalitatieve methode een bepaalde afdeling van een bedrijf onderzoekt, dan zeggen de verkregen resultaten iets over de personen van die afdeling, en dat is voldoende. Ze hoeven niet per se iets te zeggen over personen op dezelfde afdeling van een ander soortgelijk bedrijf om te kunnen spreken van een kwalitatief sterk onderzoek.
Hulp van een professional
Een goed kwantitatief onderzoek is echter wel generaliseerbaar. Als je een verkeerde steekproef hebt genomen, of de steekproef is te klein, wordt de kwaliteit van je onderzoek minder. Je loopt dan kans dat je scriptie wordt afgekeurd.
Twijfel je aan de kwaliteit van je onderzoek? Heb je problemen met de representativiteit ervan? Dan kun je de hulp van Scriptium inschakelen. Onze experts hebben al meer dan 10.000 studenten geholpen bij het schrijven en verbeteren van hun scriptie. Zij staan 7 dagen per week voor je klaar.
Ik vind generaliseerbaarheid best wel verwarrend. Ik snap het beter door jullie artikel, waarvoor jullie dank. Maar ik had nog een vraag: de resultaten van mijn onderzoek zijn niet generaliseerrbaar. Gaat dit dan ten koste van de kwaliteit?
Generaliseerbaarheid is geen vaste eis voor de kwaliteit van een kwalitatief wetenschappelijk onderzoek. Denk bijvoorbeeld aan een evaluatieonderzoek naar de effectiviteit van een bepaald hulpverleningsprogramma, of bij enkelvoudige gevalsstudies. Het wordt echter wel van belang gevonden te bespreken hoe het met de generaliseerbaarheid van het onderzoek zit. Dus dat dien je idealiter wel te bespreken. Bovendien is het van belang voor de lezer om te weten hoe het met de praktische bruikbaarheid van de resultaten is gesteld in andere contexten.