- Scriptium
- Posted on
- Geen reacties
Deelvragen opstellen
Voordat je begint met het schrijven van de scriptie stel je de hoofdvraag op. Vervolgens bedenk je deelvragen die jou helpen bij het beantwoorden van de hoofdvraag. Dit is misschien wel een van de belangrijkste onderdelen van het scriptieproces. Pas als je de juiste deelvragen hebt, kun je goed en gericht onderzoek uitvoeren. Een goed begin is het halve werk. Maar wat is nu een goede deelvraag? Hoeveel deelvragen moet je ongeveer hebben? Hoe kunnen de deelvragen bijdragen aan je scriptie onderzoek? Op deze pagina lees je alles over het opstellen van deelvragen. Zo weet je precies hoe je dit moet aanpakken en kun je snel aan de slag met het onderzoek.
Wat zijn deelvragen?
De deelvragen zijn de vragen die je in je scriptietekst gaat beantwoorden. Het is belangrijk dat de deelvragen jou helpen bij het beantwoorden van de hoofdvraag. Eigenlijk deel je je onderzoek op in kleinere onderdelen. Met de deelvragen voer je stap voor stap het onderzoek uit. Heb je antwoord gegeven op al je deelvragen? Dan kun je als het goed is je hoofdvraag beantwoorden.
Wat zijn goede deelvragen?
Het kan best lastig zijn om goede deelvragen op te stellen. Toch zijn er altijd een paar aspecten waar een goede deelvraag aan voldoet. Hiervan hebben wij een lijst opgesteld. Leg je deelvragen naast deze lijst om te kijken of ze goed geformuleerd zijn.
Checklist voor goede deelvragen
1. Zijn de deelvragen essentieel voor het beantwoorden van de onderzoeksvraag?
Het hoofddoel van het scriptieonderzoek is een antwoord geven op je hoofdvraag. Het is daarom belangrijk dat je deelvragen dit doel ondersteunen. Kijk goed naar de hoofdvragen die je hebt opgesteld en bedenk of ze allemaal terugleiden naar de hoofdvraag. Daarnaast moet je je bedenken of elke deelvraag die je hebt opgesteld ook echt nodig is voor het beantwoorden van je hoofdvraag. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je heel veel deelvragen hebt opgesteld. Kijk dan goed welke deelvragen echt essentieel zijn voor je onderzoek.
2. Zijn de deelvragen exhaustief?
Deelvragen dienen exhaustief te zijn. Dat betekent dat ze compleet moeten zijn en de hoofdvraag samen zo volledig mogelijk dekken. De antwoorden op de deelvragen geven namelijk samen antwoord op de hoofdvraag. Als er een belangrijke deelvraag ontbreekt, is de beantwoording van de hoofvraag via de deelvragen incompleet.
3. Zijn de deelvragen mutueel exclusief?
Het is van belang dat deelvragen elkaar niet overlappen. Met andere woorden, ze moeten mutueel exclusief zijn. Als ze elkaar wel overlappen, wordt twee keer dezelfde vraag onderzocht/beantwoord. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. In dezelfde zin dienen de deelvragen ook niet met de hoofdvraag te overlappen.
4. Zijn je deelvragen open vragen?
Deelvragen zijn, net als de hoofdvraag, bijna altijd open vragen. Je dient een deelvraag dus niet met ja of nee te kunnen beantwoorden (tenzij het een toetsende vraag is). Door een open vraag te stellen kun je meer informatie geven in de scriptietekst. Daarnaast zijn dit soort vragen vaak complexer en geschikt voor dieper onderzoek. Een gesloten vraag is meestal te makkelijk te beantwoorden.
5. Zijn de deelvragen geoperationaliseerd?
Wanneer een lezer jouw deelvragen leest, dient hij ze meteen te begrijpen. De deelvragen dienen dus duidelijk en concreet te zijn. Dat betekent dat abstracte begrippen in de vragen geoperationaliseerd moeten worden en dat de vraag niet dubbelzinnig opgevat moet kunnen worden.
6. Is de volgorde van de deelvragen logisch?
Vaak komt de volgorde van je deelvragen op een natuurlijke manier tot stand. Dit komt doordat je zelf vaak al een idee hebt van een logische volgorde. Meestal begin je met de beschrijvende of theoretische deelvragen, met daaropvolgend de verklarende of praktische deelvragen. Je beschrijft bijvoorbeeld eerst wat een bepaald concept of fenomeen precies is. Vervolgens ga je er door middel van dieper onderzoek verklaringen voor vinden. Vaak zijn de eerste deelvragen dus minder complex dan de laatste deelvragen.
7. Klopt de hoeveelheid deelvragen bij jouw onderzoek?
Het verschilt per scriptie hoeveel deelvragen je opstelt. Het ligt bijvoorbeeld aan de grootte van het onderzoek of aan de eisen die vanuit je studie worden gesteld. Meestal kom je uit op 2 tot 4 deelvragen. Heb je het idee dat dit niet genoeg deelvragen zijn voor het beantwoorden van de hoofdvraag? Kijk dan nog eens goed naar de hoofdvraag die je hebt opgesteld. Het kan zijn dat deze nog niet genoeg afgebakend is om gericht onderzoek te kunnen doen. Als je de hoofdvraag met twee tot vier deelvragen kunt beantwoorden, dan weet je dat je goed zit. Denk je toch dat je meer of minder deelvragen nodig hebt? Bespreek dit dan met je scriptiebegeleider.
Voorbeelden bij verschillende typen hoofdvragen
Er zijn verschillende typen onderzoeksvragen. Het is belangrijk dat je een deelvraag kunt onderverdelen in een van deze typen. Zo weet je bijvoorbeeld wat je doel is van een bepaalde onderzoeksvraag. Dit kun je in het achterhoofd houden tijdens je onderzoek. Maak dus geen combinatie van twee of meerdere typen onderzoeksvragen. Dan wordt je deelvraag namelijk te complex. Hieronder vind je de verschillende typen onderzoeksvragen en deelvragen die erbij kunnen horen.
Beschrijvende vraag
-
Wat zijn de kenmerken van de agrarische sector in Brazilië?
-
Deelvraag 1
Hoe heeft de agrarische sector in Brazilië zich de laatste jaren ontwikkeld? -
Deelvraag 2
Met welke uitdagingen kampt de agrarische sector in Brazilië momenteel?
Vergelijkende vraag
-
Wat is de kwaliteit van de rechtspraak in Nederland in vergelijking met die van de VS?
-
Deelvraag 1
Hoe wordt de kwaliteit van de rechtspraak bepaald? -
Deelvraag 2
Hoe is de rechtspraak binnen het rechtssysteem in Nederland? -
Deelvraag 3
Hoe is de rechtspraak binnen het rechtssysteem in de VS?
Definiërende vraag
-
Tot welke kunststroming behoort het werk van Theo van Gogh?
-
Deelvraag 1
Wat typeert het werk van Theo van Gogh op vlak van schilderkunst? -
Deelvraag 2
Welke kunststromingen waren populair ten tijde van Theo van Gogh?
Evaluerende vraag
-
Hoe wenselijk is het invoeren van een openbaar toegankelijke nationale DNA-databank?
-
Deelvraag 1
Welke bezwaren zijn er ten aanzien van een openbaar toegankelijke DNA-databank? -
Deelvraag 2
Welke voordelen biedt de invoering van een openbaar toegankelijke DNA-databank? -
Deelvraag 3
Welke wettelijke beperkingen zijn er met betrekking tot het invoeren van een openbaar toegankelijke DNA-databank? -
Deelvraag 4
Welke praktische beperkingen zijn er met betrekking tot het invoeren van een openbaar toegankelijke DNA-databank?
Verklarende vraag
-
Wat waren de oorzaken van de stagflatie van de jaren 70?
-
Deelvraag 1
Wat is stagflatie? -
Deelvraag 2
Welke factoren kunnen leiden tot stagflatie? -
Deelvraag 3
Wat typeerde de Nederlandse economie in de jaren 70?
Adviserende vraag
-
Hoe kunnen de leraren van middelbare school X het competentiegevoel van leerlingen bevorderen en hun intrinsieke motivatie in de klas verhogen?
-
(Theoretische) deelvraag 1
Wat is intrinsieke motivatie? -
(Theoretische) deelvraag 2
Welke factoren beïnvloeden het competentiegevoel van leerlingen? -
(Praktische) deelvraag 3
Hoe is het gesteld met het competentiegevoel en de intrinsieke motivatie van leerlingen van middelbare school X? -
(Praktische) deelvraag 4
Welke middelen hebben de leraren van middelbare school X tot hun beschikking om het competentiegevoel en de intrinsieke motivatie van leerlingen te bevorderen?
Toetsende vraag
-
Welk effect heeft de invoering van de Participatiewet op de arbeidsparticipatie van mensen met een arbeidsbeperking?
-
Deelvraag 1
Hoe wordt arbeidsparticipatie gedefinieerd? -
Deelvraag 2
Welk doel beoogt de Participatiewet? -
Deelvraag 3
Welke problemen ervaren mensen met een arbeidsbeperking bij het vinden van een baan?
Hulp van een professional
Zie je door de bomen het bos niet meer? Lukt het niet om met je scriptie van start te gaan? Dan is het wellicht een idee om scriptiebegeleiding van Scriptium in te schakelen. Onze begeleiders kunnen uitstekend helpen met het opzetten en verbeteren van je verslag of scriptie. Daarbij staan ze 7 dagen per week voor je klaar.
Mijke is blogschrijfster bij Scriptium. Ze studeerde Interieurarchitectuur aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en studeert nu Design Cultures aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Naast haar passie voor schrijven houdt ze van lezen en toneelspelen. In haar vrije tijd wandelt ze graag door het mooie Amsterdam.
Mijke is blogschrijfster bij Scriptium. Ze studeerde Interieurarchitectuur aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en studeert nu Design Cultures aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Naast haar passie voor schrijven houdt ze van lezen en toneelspelen. In haar vrije tijd wandelt ze graag door het mooie Amsterdam.