- Scriptium
- Posted on
- Geen reacties
Autisme (ASS)
Oog voor detail, eerlijkheid, loyaliteit en analytisch denken zijn positieve eigenschappen die in verband worden gebracht met autisme. Bij autisme gaat het om een andere manier van ‘zijn’ dan neurotypische mensen (mensen die niet autistisch zijn). Deze andere manier van zijn heeft voornamelijk invloed op de wijze waarop iemand met autisme informatie verwerkt.
Autisme is een relatief jong onderzoeksgebied, en dat betekent dat wat we weten over autisme nog doorlopend wordt aangevuld en veranderd. Zo worden er met terugwerkende kracht steeds meer volwassenen gediagnosticeerd met ASS omdat er te weinig bekend was over de diagnose om in hun jeugd de diagnose te stellen.
Op de bovenstaande afbeelding is gevisualiseerd welke kenmerken er passen bij een autisme spectrum stoornis.
ASS in een notendop
Autismespectrumstoornis, oftewel ASS, is een stoornis met vele oppervlakte vormen en verschillen in manifestaties. Hoe ieders autisme tot uiting komt is in grote mate afhankelijk van het intelligentieniveau, het geslacht en de omgevingsfactoren waarin de autist leeft en is opgegroeid. Vandaar dat men is gaan spreken van een spectrumstoornis, tegenover de oude verzamelterm van ‘autisme’.
Wat we weten over ASS wordt nog jaarlijks aangevuld en aangepast. Verscheidene gerenommeerde onderzoekers houden zich met het onderwerp bezig. Zij die op zoek zijn naar gedetailleerde, recente en betrouwbare informatie verwijzen we naar de website van Annelies Spek en de website van de Nederlandse Vereniging voor Autisme.
Over het algemeen staan mensen die een spectrumstoornis hebben bekend om een aantal dingen. Zo weten de meeste mensen wel dat ze erg nauwkeurig zijn, veel kennis hebben van bepaalde zaken en onderwerpen, maar ook dat mensen met ASS altijd oprecht zijn. Toch zijn er ook heel veel dingen die we niet weten over mensen met ASS. Ben jij benieuwd naar welke obstakels er kunnen voorkomen in het hoger onderwijs als je onder het spectrum valt? Of vraag jij je af hoe je juist autisme kunt inzetten tijdens het studeren? Lees snel verder.
ASS in combinatie met onderwijs
Wat het onderwijs betreft hebben neurotypische mensen het beter getroffen dan mensen met autisme. Het Nederlands onderwijssysteem is namelijk ingericht op neurotypische mensen, waardoor het voor neurodiverse mensen niet altijd makkelijk is. Onder neurodiverse mensen vallen onder andere mensen die dyslexie, ADHD of autisme hebben. Voor specifiek iemand met autisme is het belangrijk om op zoek te gaan naar oplossingen om de standaard manier van studeren aan te passen naar een manier die voor jou werkt. De volgende tips kunnen helpen om je weg te vinden in het maken van aanpassingen die voor jou werken:
1. Benut je sterke kanten
Wees je bewust van de sterke punten die je door autisme hebt. Autisme maakt bepaalde dingen lastiger, maar maakt sommige dingen ook makkelijker. Focus je op de sterke eigenschappen. Â Zo hebben autistische studenten veel oog voor detail. Dit is voordelig tijdens het studeren, want dit betekent dat je niet zo snel per ongeluk iets over het hoofd ziet. Dit verkleint de kans dat je op het tentamen iets zal tegenkomen waar je nog nooit van hebt gehoord. Geloof ons maar: genoeg studenten zijn hier jaloers op.
Ga aan de slag met de geschikte opties binnen jouw deskundigheid. Maak het jezelf makkelijk. Zoek een prettige plek met zo min mogelijk prikkels om te studeren. Waarschijnlijk vind je afleiding vervelend en vind je ook omgevingsgeluiden vervelender dan andere studenten. Je kunt het best op zoek gaan naar een stille, prikkelarme ruimte. Jouw oog voor detail is een zegen, maar tegelijkertijd een vloek. Doordat je het lastiger vindt om hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden, heb je meer tijd nodig om informatie te verwerken. Daarbij kan het studeren langer duren, omdat je het gevoel hebt dat je alles uit het boek moet weten. Alle stof lijkt namelijk belangrijk te zijn. Houd hier rekening mee in de planning en gun jezelf wat meer tijd. Het zou namelijk zonde zijn om een paar dagen voor het tentamen in de stress te schieten, terwijl dit makkelijk voorkomen had kunnen worden.
2. Planning en structuur
Vind iemand die je helpt met plannen. Plannen vereist overzicht. De meeste studies bestaan uit veel verschillende taken en deadlines. Vraag een ouder, een studiegenoot of een docent of deze jou wil helpen met plannen. Bij het maken van de planning is het voor het overzicht belangrijk dat je hier ook vrijetijdsbesteding in verwerkt, zoals hobby’s en sporten. Regelmaat is een belangrijk element in jouw planning. Besteed er voldoende aandacht aan, zodat je precies weet wanneer elke taak van je verwacht wordt. Dat scheelt veel energie. Over het algemeen kan onduidelijkheid namelijk veel stress opleveren bij mensen met autisme. Door een duidelijk overzicht te hebben van wat je per dag gaat doen, zorg je er dus ook gelijk voor dat je onduidelijkheden uit de weg gaat.
3. Praat over het stigma
Helaas heerst er nog veel onwetendheid over autisme. Men weet vaak niet wat het precies inhoudt. Daardoor zul jij anderen af en toe een handje moeten helpen. Geef duidelijk aan wat je nodig hebt om de studie zo goed mogelijk door te komen. Merk je dat mensen om je heen misvattingen hebben over autisme? Wees dan niet bang om uit te leggen hoe het wél zit. Hoe autisme wordt ervaren, verschilt natuurlijk per persoon. Echter kan het al veel verhelderen om uit te leggen hoe jij zelf bepaalde situaties ervaart. Je kunt niet verwachten dat anderen begrijpen hoe je je voelt. Vooral wanneer je het over autisme hebt met een neurotypisch persoon. Toch kan het voor beide partijen fijn zijn om in ieder geval een idee te hebben van een autistische stoornis.
Onbegrip voor autisme is erg vervelend. Probeer dus ook zo duidelijk mogelijk je behoeften te communiceren. Leg desnoods uit waarom je het nodig hebt dat dingen op een bepaalde manier verlopen. Maak afspraken en spreek je verwachtingen uit. Wees hierbij niet bang om hulp te vragen of naar een docent of vertrouwenspersoon toe te stappen als het voor jou nog niet op rolletjes loopt. Vergeet niet dat je recht hebt op aanpassingen in het programma. Onderzoek goed de opties die al voor jou gemaakt zijn. Gebruik vervolgens bovenstaande tips om je studie zo goed mogelijk door te komen.
4. Creëer je eigen routine
Er zijn veel mensen die een routine nodig hebben om een fijn leven te leiden. Dit is niet zo gek, want routines zorgen ervoor dat je productiever bent en meer rust in je hoofd ervaart. Voor mensen met autisme is een routine haast noodzakelijk. Dit heeft te maken met dat mensen met autisme de wereld als een grote chaos ervaren. Juist het toepassen van een routine zorgt ervoor dat het leven iets voorspelbaarder wordt. Voor sommige mensen is deze voorspelbaarheid een beperking, maar in het hoofd van mensen met ASS absoluut niet. De voorspelbaarheid maakt het leven makkelijker, omdat het zorgt voor meer orde in het dagelijks leven. Je zou dus kunnen zeggen dat een routine ook grotendeels helpt bij het verminderen van gevoelens van spanning en stress.
Kortom: het creëren van een routine draagt ​​bij aan het leerpotentieel van studenten met autisme. Het kan enorm helpen om het stressniveau te verlichten. Door routines in het leven te roepen, maak je het veel gemakkelijker om nieuwe dingen eigen te maken en te leren. Routines zijn voor ieder mens krachtig, maar voor iemand met autisme staat het dus ook bekend als een krachtig leermiddel.
Studiehulp van Scriptium
Ben jij student en heb je moeite met studeren? Ben je op zoek naar tentamentraining of bijles voor bepaalde vakken? Bij Scriptium bieden we professionele studiehulp aan. Of je nu geholpen wilt worden met Engels, worstelt met rechten, of hulp bij Nederlands nodig hebt, we staan 7 dagen per week voor je klaar. Neem contact met ons op, en we komen snel bij je terug!